La 30 de ani, o tânără din Vrancea conduce un imperiu al vinului. Povestea Liviei Gîrboiu, managerul unui brand de 6 milioane de euro.

De când se ştie, trăieşte în această lume a vinului. A copilărit printre culturile de viţă-de-vie ale bunicului, un mare pasionat al oenologiei, şi primul loc de muncă a fost tot la crama familiei, deschisă în urmă cu doar 10 ani. Se întâmpla în timpul facultăţii, atunci când încerca să îmbine teoria cu practica. Acum, la 30 de ani, Livia Gîrboiu este cea mai tânără antreprenoare din industria vinului de la noi şi controlează o afacere evaluată la 6 milioane de euro.

„Fiind o afacere de familie, întotdeauna am considerat că e normal să rămân în zona asta”, începe povestea Liviei Gîrboiu, cea care a preluat de aproape şase ani conducerea cramei care poartă numele familiei. „Cumva, să ştii că tot timpul am simţit că menirea mea este să continui investiţia tatălui meu, să îmi aduc cât mai mult aportul în cadrul afacerii de familie. Noi tot timpul ne-am direcţionat resursele către afaceri care implicau cultivarea pământului. Aşa am ajuns la viticultură”, explică ea arătând înspre nişte grafice. „Studiile mele sunt în economie. Relaţii economice internaţionale şi marketing. Mă pregăteam cumva pentru a ajunge în această postură. Conducerea unei crame îmbină utilizarea la parametrii maximi de eficienţă a unor utilaje moderne cu angajarea şi formarea unor specialişti. Dar elementul care diferenţiază această afacere de restul este pasiunea”, adaugă ea.

Recunoaşte că de mică a avut abilităţi de a conduce. De la organizarea unor simple jocuri între copii, la o companie care în 2013 a avut o cifră de afaceri de peste 8 milioane de lei pare să fi fost un pas simplu pentru ea. A simţit că aici îi e locul. „Imediat după facultate am început studiile de masterat în Oenologie, iar asta în paralel cu munca la cramă pentru doi ani. De fapt, în aceşti ani am învăţat să combin teoria cu practica. În această perioadă am învăţat toate aspectele procesului tehnologic prin care vinul ia naştere, de la butucul de viţă-de-vie la sticla etichetată în depozit pregătită pentru livrare. În acest timp am pus bazele pregătirii mele pentru nivelul următor, însemnând marketing, vânzări şi dezvoltare”, spune actualul manager executiv al companiei.

Cultura pe pământurile bunicului

Producţia pe care se bazează antreprenoarea atunci când negociază contracte pentru exportul vinului cu diverse companii din Polonia, Germania sau China provine dintr-o suprafaţă de 200 de hectare. Totul a pornit din comuna Coteşti, judeţul Vrancea, acolo unde bunicul Liviei cultiva încă de acum 60 de ani viţă-de-vie. “Era extrem de pasionat, poate că el ne-a influenţat să intrăm în acest business”, explică tânăra. Conform datelor de pe internet, zona este caracterizată prin sol bogat în minerale, o altitudine ce variază între 150 şi 200 m, cadru propice pentru soiuri autohtone precum Şarbă, Plăvaie, Fetească Regală, Fetească Albă, Fetească Neagră, dar şi internaţionale, cum ar fi Sauvignon Blanc, Riesling Italico, Muscat Ottonel, Gewurztraminer, Merlot, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir. “Ne bucurăm că fiind o investiţie 100% românească, am reuşit să reînviem tradiţiile şi să aducem în atenţia consumatorilor şi soiuri autohtone pe cale de dispariţie, aşa cum sunt Şarba şi Plăvaia”, adaugă ea. Tot ea îmi explică faptul că anual capacitatea de producţie este de 1,5 milioane de litri de vin. “Aşa putem să fim prezenţi în mai multe categorii de preţ”, adaugă tânăra. Interesant este faptul că un sfert din capacitatea totală de producţie de vin a României poartă semnătura unor femei, tot mai vizibile în această industrie. Livia este însă cea mai tânără.

Are peste 60 de angajaţi

La numai câţiva ani după ce şi-a terminat studiile, Livia se poate lăuda că are în subordine peste 60 de angajaţi permanenţi în diferite departamente. Recunoaşte faptul că, având avantajul unei companii deschise recent, a reuşit să formeze o echipă de oameni tineri, a căror medie de vârstă este de 35 de ani. “De fapt, să ştii că avantajul nostru este reprezentat chiar de echipa din spatele brandului nostru, fiindcă toţi muncesc cu pasiune şi dragoste pentru fiecare sticlă de vin în parte. Credem cu tărie că omul sfinţeşte locul şi stă în puterea noastră să schimbăm ceva”, ţine să puncteze. Tot ea explică faptul că românii apreciază mai mult vinul alb, astfel că 60% din cele 1,5 milioane de litri anuali reprezintă soiuri din această categorie.

“E important să îţi urmăreşti visul”

Care este principalul rol al Liviei în afacere? “Să leg coerent producţia cu piaţa”, afirmă ea, care însă are o paletă mult mai largă de responsabilităţi. De la producţie şi controlul calităţii, până la imagine şi coordonarea echipei de vânzări. “De fapt, munca înseamnă 24 din 24 şi 7 din 7. O fac cu plăcere şi poate de asta sunt atât de dedicată, însă reuşesc să îmi fac timp şi pentru sport şi alte hobby-uri”, mai spune ea între două şedinţe cu echipa sa din Bucureşti.

La 30 de ani, Livia Gîrboiu este unul dintre reprezentanţii din noua generaţie care a reuşit să confirme. Secretul succesului? “Să faci ce îţi place fiindcă altfel îţi pierzi din interes şi energie, iar asta înseamnă nu doar pierdere de timp, ci şi probleme în afacerea respectivă. Asta este primordial. Ca acel hobby să fie afacere, ca acea pasiune să fie munca ta. Pe asta mizez şi atunci când fac angajări. E important să îţi urmăreşti visul, să nu te laşi urmărit de el”, conchide tânăra care a făcut să se vorbească cu admiraţie despre un brand ce până acum câţiva ani nu exista pe piaţă.

COMMENTS

  • <cite class="fn">DixieCatlett</cite>

    I see, that your website needs unique & fresh content.
    I know it’s hard to write articles manually everyday, but there is solution for
    this. Simply search in google for: Imcad’s Essential
    Tool

Leave a Comment