În câţiva ani, maşinile diesel de generaţie veche ar putea dispărea de pe drumurile din Europa. Chiar şi românii urmează acest trend. Anul trecut, de pildă, şi-au cumpărat mai multe maşini cu motoare pe benzină sau chiar electrice.
De voie, de nevoie, şoferii români au devenit mai prietenoşi cu mediul înconjurător. O arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Potrivit acestora, anul trecut s-a dublat numărul maşinilor electrice, iar cel al noilor modele pe benzină a crescut cu aproape 10 procente faţă de 2017.
„România a înregistrat una dintre cele mai mari creşteri a vânzărilor de maşini electrice în 2018 şi de asemenea, un număr important de maşini hibride, plus preţul maşinilor electrice tinde să scadă de la an la an”, afirmă Marius Tudor, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
Mașinile diesel poluează mai mult
În total, în 2018 au ajuns în România peste 4.500 de maşini electrice şi hibride. Asta înseamnă aproape 3% din vânzările totale sunt maşini ecologice. Un procent prea mic totuşi. Aproape 40% dintre maşinile care circulă pe străzile din România sunt pe motorină, multe dintre ele de generaţie veche, adică cel mult Euro 4.
Faţă de motoarele pe benzină, cele diesel, de generaţie mai veche, pot produce niveluri mai mari de oxizi de azot, iar cantităţile de funingine emanate ne pot intra în plămâni.
Anul trecut, numărul maşinilor diesel înmatriculate la nivel european a scăzut cu 17 procente. Până în 2030, experţii se aşteaptă ca motoarele pe motorină să reprezinte maximum 5% din parcul auto.